Klubben

Klubben och banan kom till mitt under andra världskriget. Detta i kombination med hur terrängen ser ut här uppe på berget kan få vem som helst att undra hur de tänkte. Vi är dock mycket tacksamma att konsul Wennert & co inte såg några hinder för detta!

Bild på kullagårdenswärdshus

Historia

Den 2 mars 1943, dvs mitt under andra världskriget, samlas ett sällskap på Grand Hotel i Helsingborg för att grunda Mölle Golfklubb. De entusiastiska herrarna är - förutom konsul Wennerth - Allan Börjesson, Thorsten Jacobsson, Karl-Axel Bunke, Folke Hillerström, Allan Paulsson och Gunnar Lind. Tilläggas kan att denna grupp utgör nästan en tredjedel av det totala medlemsantalet vid den här tidpunkten. Den nybildade klubben ansöker om medlemskap i, och antas som medlem nr 27 av, Svenska Golfförbundet.

1990
Vår hedersmedlem Annika Sörenstam har vunnit många tävlingar genom åren och 1990 vann hon sin första proffstävling här på Mölle.
Kullagårdens Wärdshus
Vårt värdshus som ligger mitt emellan 1:a tee och 18:e green andas historia. Värdshuset som är byggt i engelsk tudorstil har haft många intressanta gäster genom åren. Kungligheter, Tycho Brahe och Carl von Linné är några exempel.
Bild på kungahuset på besök på mölle
1942 - Framlidne konsul Sven Wennerth som hade ett arrendeavtal med AB Kullabergs Natur börjar anlägga en 12-hålsbana.
1943 - Mölle Golfklubb bildas.
1945 - Dåvarande kronprinsen Gustav VI Adolf inviger banan.
1946 - Första Mölleveckan spelas i vecka 30 vilket den fortfarande gör.
1949 - Telefonabonnemang tecknas. Mölle nr. 12. Telefonvakt anställs 15 juni - 15 augusti.
1959 - SGF:s dåvarande ordförande Sune Malmström inviger första 18-hålsbanan.
1969 - SGF:s dåvarande generalsekreterare Lennart Bunke inviger nuvarande 18-hålsbansträckning.
1984 - Sveriges första Europatourtävling för damer, Höganäs Sweden Open, spelas och vinnaren är Kitrina Douglas.
1984 - Mölle blir årets golfklubb
1985 - Liselott Neumann vinner Höganäs Sweden Open.
1986 - 1994 - Höganäs Ladies Open spelas och bland vinnarna hittar man bla Annika Sörenstam (1990 och 1993).
2023 - Mölle fyller 80 år

Ulf Jerlebo
Klubbchef

Jonny Karlsson
Banchef

Marcus Nilsson
Head Pro

Johanna Pyk-Jargård
Honorary Head Pro

Magnus Löfqvist

Mattias Arvelid
Mekaniker / Greenkeeper

Tömmy Jönsson

Mattias Wallenholm
Greenkeeper säsong

Khalil Khalil
Greenkeeper säsong

Holger Lindau

Kommittéer

Våra kommittér - hjärtat i klubblivet!

Våra kommittéer drivs av eldsjälar ur vår medlemskår som på ett engagerat och inkluderande sätt leder och utvecklar klubben inom viktiga områden.

Styrelsen utser kommittéordförande vilken i sin tur engagerar de ytterligare medarbetare till kommittén som behövs för att arbetet ska kunna flyta på.

Vill du vara med och bidra till vårt aktiva klubbliv i en kommitté som passar just dig? Hör av dig till någon av våra kommittéordföranden, se nedan, och meddela ditt intresse!p

Styrelsen

Fredrik Hjort
Ordförande

Hampus Hübinette

Henrik Nordvall

Göran Barsby

Lena Wittbjer

Lennart Jonsson

Thomas Edler

Lennart Gren

Katarina Löfqvist
Suppleant

Elisabeth Hallberg
Suppleant

Shopen

Vår målsättning är att du inte skall tycka att vår shop och reception är som alla andra. Du kliver in på den äkta mattan och på väggarna ser du allt från golfhandskar till oljemålningar. På borden som tidigare fungerade som arbetsbänkar i Pigero ligger tröjor och annat som inte mår bra av att hänga på en galge. I Johannas verkstad både byggs och repareras klubbor och känner du dig trött finns det en skön fåtölj där du kan koppla av.

Varmt välkommen!

Mölles bildgalleri

Är du nyfiken på hur Mölle ser ut? Vi har gjort ett bildgalleri där du kan se hur vackert Mölle faktiskt är!

Bild över mölle gk

Vägen till Mölle