Mölle - Anno 1943

På Mölle hittar du mängder med historia i varje steg du tar på vår bana eller vår anläggning som drar sig runt vårt värdshus som har tydliga drag fårn den gamla brittiska arkitekturen. Se vårt värdshus nedan, Kullagårdens Wärdshus.

Bild på kullagårdenswärdshus

Mölles tidslinje

Klicka dig igenom mölles historia genom vårt bildspel

Bild över mölle gk

1942

Framlidne konsul Sven Wennerth som hade ett arrendeavtal med AB Kullabergs Natur börjar anlägga en 12-hålsbana.
Bild på mölle golfklubbs bana

1943

Mölle Golfklubb bildas.
Bild på mölle gks miljö

1945

Dåvarande kronprinsen Gustav VI Adolf inviger banan.
Bild på folk som står på rangen hos mölle gk

1946

Första Mölleveckan spelas i vecka 30 vilket den fortfarande gör.
Bild på kullagårdenswärdshus

1949

Telefonabonnemang tecknas. Mölle nr. 12. Telefonvakt anställs 15 juni - 15 augusti.
Bild på spelare hos mölle gk

1959

SGF:s dåvarande ordförande Sune Malmström inviger första 18-hålsbanan.
Bild över mölle gk:s bana

1969

SGF:s dåvarande generalsekreterare Lennart Bunke inviger nuvarande 18-hålsbansträckning.
Bild på två spelare hos mölle gk

1984

Sveriges första Europatourtävling för damer, Höganäs Sweden Open, spelas och vinnaren är Kitrina Douglas.
Bild på vårt pro Johanna

Liselott Neumann vinner Höganäs Sweden Open.
Bild på mölle gk:s blick utöver havet

1986-1994

Höganäs Ladies Open spelas och bland vinnarna hittar man bla Annika Sörenstam (1990 och 1993).